Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Ի՞նչ ազդանշաններ են ուղարկում միմյանց Ալիևն ու Սարգսյանը

Ի՞նչ ազդանշաններ են ուղարկում միմյանց Ալիևն ու Սարգսյանը
27.05.2017 | 23:17

Լեռնային Ղարաբաղի կարգավորման Բաքվի քաղաքականությունը սկսել է փլուզվել: Ադրբեջանի ազգային տոնի առիթով կազմակերպված ընդունելությանը ելույթ ունենալով՝ նախագահ Իլհամ Ալիևը հայտարարեց. «Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման Ադրբեջանի դիրքերում որևէ փոփոխություն չկա: Լեռնային Ղարաբաղը պատմական ադրբեջանական հող է: Ադրբեջանը երբեք թույլ չի տա իր տարածքներում երկրորդ ինքնահռչակ հայկական պետություն»:

Նույն ելույթում նա ընդգծել է. «Միջազգային կառույցների որոշումներն ու բանաձևերը մեզ ձեռնտու են: Մեզ համար դա իրավական հիմք է: Դրա հետ մեկտեղ, վերջին ժամանակներս հնչող հայտարարություններին ու ձեռնարկվող քայլերին պետք է բարձր գնահատական տալ: Եվ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ երկրները, և ԵՄ-ն, և միջազգային մյուս կառույցները միանշանակ հայտարարում են ստատուս քվոյի անընդունելիությունը և փոփոխության անհրաժեշտությունը: Ճիշտ է, առայժմ այդ հայտարարություններից հետո քայլեր չեն արվում: Մենք սպասում ենք այդ քայլերին և ճնշմանը օկուպանտի վրա: (Հայաստանի) նկատմամբ պետք է պատժամիջոցներ կիրառվեն: Մեր դիրքորոշումը բանակցային գործընթացում լիովին հիմնավորված է և մենք ոչ մի միլիմետր չենք նահանջելու»: Նույն ոգով Նյու Յորքում էր ելույթ ունենում ԱԳ նախարար Էլմար Մամեդյարովը. «Ադրբեջանը հակված է Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության քաղաքական կարգավորմանը՝ ինքնիշխանության, տարածքային ամբողջականության և միջազգայնորեն ճանաչված սահմանների անձեռնմխելիության սկզբունքների հիման վրա: Դա է պահանջում միջազգային իրավունքը և դա է ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի բանաձերի միանշանակ պայմանը»:

Ընդ որում՝ նա ճշտել է, որ «Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման հիմնարար փաստաթղթերը հենց ՄԱԿ-ի ԱԽ բանաձևերն են», և «Ադրբեջանը ամենաշահագրգիռ կողմն է Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման»: Այդ առնչությամբ անմիջապես ծագում է գլխավոր հարցը՝ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման ի՞նչ բանակցային գործընթացի մասին են այդքան բարձրաձայն քննարկում ադրբեջանցի քաղաքական գործիչները: Մեզ հայտնի է միայն մեկ ձևաչափ՝ ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը: ԵԱՀԿ ՄԽ ՌԴ համանախագահ Իգոր Պոպովը, որ սովորաբար հազվադեպ է հրապարակային հայտարարություններ անում, հայտարարեց. «Բանակցությունների հիմքը լավ հայտնի է և շարադրված է համանախագահ երկրների նախագահների հայտարարություններում: Հիշեցնեմ՝ խոսքը ՄԱԿ-ի կանոնադրության հիմնական սկզբունքների և Հելսինկյան Եզրափակիչ ակտի մասին է, հատկապես ուժի չկիրառման, տարածքային ամբողջականության, ժողովուրդների իրավահավասարության և ինքնորոշման, Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակի որոշման, տարածքների, փախստականների վերադարձի հետ կապված, Լեռնային Ղարաբաղի ու Հայաստանի միջև միջանցքի, խաղաղարար գործողությունների դրույթները»: Նա հատուկ ընդգծել է, որ «հիմնականում չմերժելով այս հիմքը, կողմերը տարբեր տեսակետներ ունեն դրանց կենսագործման բաղադրիչների հաջորդականության մասին»:

Ավելին, հաղորդել է Պոպովը, «համաձայնություն է ձեռք բերվել միջազգային դիտորդների թիվը յոթ մարդով ավելացնելու մասին», և «դրա հետ համաձայն են երկու կողմերը»: Սակայն պահպանվում են տարաձայնությունները մանրամասներում, ներառյալ դիտորդների տեղակայման վայրերը, նրանց գործունեության ֆինանսավորման կարգը և այլ տեխնիկական հարցեր: Դրանց համաձայնեցմամբ հիմա զբաղվում է ԵԱՀԿ ավստրիական նախագահությունը Քարտուղարության համապատասխան կառույցների և կողմերի ներկայացուցիչների հետ: Այսինքն՝ բանակցային գործընթացի հիմքում առաջվա պես հայտնի Մադրիդյան սկզբունքներն են, որտեղ, ամեն ինչի հետ, որոշարկվում է Լեռնային Ղարաբաղի միջանկյալ կարգավիճակը, իսկ վերջնական կարգավիճակը թողնվում է ապագա հանրաքվեին: Միանգամից ասեմ, որ այդ սկզբունքները, տարբեր պատճառներով, այնքան էլ ձեռնտու չեն հակամարտության կողմերին, բայց Երևանը գոնե այդ ձևաչափով բանակցությունների է կողմնորոշված: Իսկ Բաքո՞ւն: Ճշտեմ՝ ապրիլյան պատերազմից հետո (2016-ի) Ադրբեջանի ու Հայաստանի նախագահները գագաթնաժողովներ են ունեցել Վիեննայում ու Սանկտ Պետերբուրգում, որտեղ ընդունվել են կոնֆլիկտի կողմերի շփման գծում վերահսկողության համակարգի և միջազգային դիտորդների տեղակայման համաձայնություններ: Ավելի ուշ հայտնի դարձավ, որ այդ փաստաթղթերի տակ չկա Բաքվի ստորագրությունը: Նշանակում է, եթե հիմա, ըստ Պոպովի, այդ ուղղությամբ որոշակի պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել, ուրեմն, Ադրբեջանը դա չի բարձրաձայնում: Ինչո՞ւ այդ դեպքում Բաքուն իր հայտարարություններում գործնականում չի հիշատակում գոյություն ունեցող բանակցային մեխանիզմի մասին, որ աշխատում է, ինչպես պարզվում է, կոնֆլիկտի կարգավորման ընդհանուր օրակարգով: Առավե լևս, որ հունիսին ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահները մտադիր են հերթական այցը կատարել տարածաշրջան և ճշտող բանակցություններ-խորհրդակցություններ անցկացնել կոնֆլիկտի կողմերի հետ: Օրերս ԵԱՀԿ գործող նախագահի ներկայացուցչի մանդատի համապատասխան՝ Ադրբեջանի ու Հայաստանի զորքերի դիմակայության գծում Թերթերի շրջանում անցկացվել է հերթական մոնիտորինգը: Մինսկի խումբը շարունակում է իր գործունեությունը:

Հետևաբար՝ Բաքվի հայտարարությունները կոնֆլիկտի կարգավորման հեռանկարների վերաբերյալ այլ հասցե ունեն: Բայց ի՞նչ: Ինչպես ասում էր ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանը, ելույթ ունենալով նոր խորհրդարանի առաջին նիստում, բանակցությունները վարվում են «գաղտնի ձևաչափով», ընդ որում նա հիշատակեց Կազանի փաստաթուղթը (2011-ի հունիս), որ աշխատանքային փաստաթուղթ է: Չխորանանք նրա վերլուծության մեջ (ի դեպ, Ադրբեջանը դա մերժել է): Փաստ է մնում, որ Կազանի փաստաթուղթը Մադրիդյան սկզբունքների արդյունք է՝ մանրամասների հնարավոր տարատեսակներով: Բայց Բաքուն նյարդային մեղադրեց Երևանին համարյա թե իրավիճակի նենգափոխման մեջ: Քաղաքական իննովացիաների ու տեխնոլոգիաների կենտրոնի տնօրեն Մուբարիզ Ահմեդօղլուն ամեն ինչ գլխիվայր շրջեց՝ հայտարարելով, որ «Կազանի փաստաթուղթը միջանկյալ տարբերակ է՝ ընդհանուր հայտարար գտնելու համար Մադրիդյան սկզբունքների (2007) և Նորացված Մադրիդյան սկզբունքների (2009) միջև»։ Այդ իրավիճակում Բաքուն պիտի հրապարակեր այդ սկզբունքների տարբերակներ, որպեսզի կոնֆլիկտի կարգավորմանն ուղղված իր քաղաքական գործիչների գործողությունները գոնե ինչ-որ իմաստային տրամաբանություն ստանային: Ոչինչ չի հրապարակվել: Շատ դատողություններ են արվում ինչ-որ «Լավրովի պլանի» մասին, որից վաղուց հրաժարվել են և Մոսկվան, և ԵԱՀԿ ՄԽ-ն: Այնուամենայնիվ, ըստ Ահմեդօղլուի, իբր կա այդպիսի պլան, որ նախատեսում է երեք փուլ՝ առաջին փուլում Ադրբեջանին վերադարձնում են հինգ շրջաններ, երկրորդ փուլում՝ Լաչինն ու Քելբաջարը, բացի այդ՝ համաձայնեցվում են Լաչինի միջանցքի տեխնիկական չափորոշիչները, երրորդ փուլում որոշվում է Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակը: Հակառակ տարբերակը՝ նախ Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակը, հետո մնացած հարցերը: Նման դատողությունները դատարկ տեղում չեն արվում, նրանք արդյունքն են կոնֆլիկտի կողմերի ինչ-որ մարտավարական տեղեկատվական արտահոսքերի:

Պատահական չէր Ադրբեջանի մամուլը տիրաժավորում նախկին դեսպան Արման Մելիքյանի հայտարարությունը, որ «եթե առաջ բանակցությունները վարվում էին «տարածքներ կարգավիճակի դիմաց» բանաձևով, հիմա ասում են. «Տարածքներ իրավիճակի բարելավման դիմաց»: Նրա բանաձևով՝ «քանի դեռ մենք հենվում ենք բանակցությունների այդօրինակ փիլիսոփայության վրա, որ պետք է հողերը տանք հանուն Ղարաբաղի ինքնորոշման ճանաչման, մենք կկորցնենք և հողերը, և ճանաչում չենք ստանա»: Եթե այդպես է, Ադրբեջանի նախագահի հայտարարությունը, որ «թույլ չի տա երկրորդ հայկական պետության հայտնությունը», լիովին հաստատում է այդ դրույթը: Ասվածից պարզվում է գլխավորը՝ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման դիվանագիտական գործընթացը իրոք փլուզվում է մասերի: Մի մասը՝ հրապարակային հայտարարություններն են և Մինսկի խմբի գործողությունները, մյուսը՝ բանավիճային նրբերանգները քչերին հայտնի փաստաթղթի շուրջ, երբ Ադրբեջանի ու Հայաստանի նախագահները միմյանց ազդանշաններ են ուղղում՝ հասկանալի միայն իրենց: Առայժմ մնում է կողմնորոշվել Եվրահանձնաժողովի արտաքին կապերի հանձնաժողովի նախագահ Դևիդ Մակալիստերի հայտարարության պես հայտարարությունների վրա՝ «ԵՄ-ն կողմերին կոչ է անում վերսկսել բանակցություններն առանց նախապայմանների՝ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի առաջարկների հիման վրա» և «կոնֆլիկտը ռազմական լուծում չունի»:
Ստանիսլավ ՏԱՐԱՍՈՎ, REGNUM


Հ.Գ. Երբ Ալիևը ասում է. «Միջազգային կառույցների որոշումներն ու բանաձևերը մեզ ձեռնտու են: Մեզ համար դա իրավական հիմք է: Դրա հետ մեկտեղ, վերջին ժամանակներս հնչող հայտարարություններին ու ձեռնարկվող քայլերին պետք է բարձր գնահատական տալ»` չի՞ կարդացել ՄԽ վերջին հայտարարությունը, թե նա կարդում է միայն այն, ինչ ձեռնտու է իրեն և չի լսում, չի տեսնում, տեղյակ չի այլևս ոչնչի: Առաջին անգամ չէ Ադրբեջանը հայտարարում, որ կոնֆլիկտի կարգավորման հիմքում ՄԱԿ-ի ԱԽ բանաձևերն են: Չունե՞ք տպավորություն, որ բոլոր այդ Մադրիդյան, Մադրիդյան նորացված, Կազանյան, Լավրովյան փաստաթղթերն ու դրանց տարատեսակները մի կողմ դնելու ժամանակն է: Կա պարզ լուծում՝ միացում, ու թող Ադրբեջանը համաձայնի կամ չհամաձայնի ինչի ուզում է: Ի վերջո, հանգելու ենք այս պարզ լուծմանը: Տարիների, գուցե նոր պատերազմի, կամ բազում բանակցությունների միջով: Հայկական կողմերի և ադրբեջանական կողմի բարձրաձայնվող պատկերացումները ընդհանուր հայտարարի չեն գալիս: Ի սկզբանե: ՈՒրեմն Հելսինկյան եզրափակիչ ակտի դրույթները չեն աշխատում, որքան էլ տրամաբանական լինեն: Ազգերի ինքնորոշման իրավունքը և տարածքային ամբողջականության սկզբունքը փոխադարձ բացասող դրույթներ են, երբ դրվում են մեկ հարթության մեջ, բայց ազգերի ինքնորոշումը վերաբերում է ժողովուրդներին, իսկ տարածքային ամբողջականությունը պետություններին: Առավել ևս, որ Ադրբեջանը մերժել ու մերժում է ուժի չկիրառման սկզբունքը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2853

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ